dinsdag 17 september 2013
Flow!
In volledige trance kijk ik op als mijn dochters van school thuiskomen. Allerlei theorieën over Flow, leiderschapsstijlen en mijn lieve eigen leeragenda dwarrelen door mijn hoofd. Ik moet even schakelen nu en besef ineens dat ik weer met 2 voeten op de aarde land. Is dit dus wat ze met flow bedoelen? Ik richt mijn volle aandacht op mijn dochters en aanhoor hun wel en wee verhalen over school. Mooi vak hoor als je leraar bent! Elke dag de kinderen laten groeien is iets waardevols!
Mijn zelfstudiedag thuis is nuttig gebruikt, al zeg ik het zelf. Veel artikelen en vakliteratuur bestudeerd en her en der toegepast in mijn leeragenda. Zou ik nu op de goede weg zijn? Het antwoord moet ik schuldig nog blijven. Mijn eerste voorstel om op de zelfstudiedag 's ochtends thuis te studeren en s'middags naar school 0m te werken, heb ik snel laten varen. Echt zo'n halfbakken oplossing waarbij ik als schoolleider het gevoel geef dat ik de organisatie niet in de steek laat. Het zoeken naar compromissen is mij niet vreemd. Mijn vorige ervaringen met de thuiszelfstudiedag (Magistrumopleiding voor schoolleiders)hebben destijds goed uitgepakt. Op school studeren is gedoemd om te mislukken. Zoveel dynamiek, daar kun je je niet volledig aan onttrekken. Nee, ik moet nu voor mijzelf kiezen en besluit om de hele dag voortaan als thuisstudiedag te bestempelen. Bovendien, ik leer net van Weggeman dat mijn collega's zelfsturende professionals zijn die heel goed weten wat ze doen. Ook als ik er een keer niet ben. De Flowartikelen geven mij wederom helemaal gelijk! Zit je eenmaal in een flow dan moet je deze zeker niet laten verstoren! Van een flowstudie in de ochtend naar een onderdompeling van de rauwe werkelijkheid op school in de middag. Een groter contrast is niet denkbaar! (Nou ja, ik overdrijf een ietsie pietsie)
Morgen liggen er weer nieuwe uitdagingen op school voor mij te wachten. Heb er weer zin in! Wel een mooie afwisseling zo, studeren en werken tegelijk. Krijg je energie van. Oh ja, nog een flowlunch bedenken.... Even googlen maar om inspiratie op te doen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch? Schoolleider, Wat blijft het toch een mooi vak om uit te oefenen! :)
Ranking de stars! (lees scholen)
De media kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de boodschap die je als schoolleider wilt verkondigen. Kijk maar naar medestudent Teun Dekker. Inmiddels via zijn blog een regionale bekendheid geworden. De social media en de kranten stonden bol van de heftige reacties op het bekendmaken van de rankinglijstjes van RTL! Teun heeft een duidelijk statement gemaakt en daar ben ik het helemaal mee eens! Je moet geen appels met peren vergelijken.
Een cijfer niet verabsoluteren, zonder de context en de ontwikkeling van een school in acht te nemen, tot een blijkbaar vaststaand gegeven waar je als school keihard op af wordt gerekend. Kwaliteit valt niet in één cijfer te vatten, laat staan te gebruiken om een oordeel te vellen! Begrijp mij goed, ik heb niets tegen transparantie, ben er zelfs een voorstander van, maar gebruik alsjeblieft veel meer dan de 'op waarheid' berustende metingen van het CITO!
Het ranken van scholen lijkt een competatief gegeven om elkaar scherp te houden in deze niets ontziende battle. Krijgen we straks zeker ook de nodige RTL schoolentertaiment op de buis? 'The school of Holland' waarbij vakexperts als jurylid kunnen omdraaien als ze iets betoverends horen bij het voorlezen van een missie of visie!
Trouwens, wel grappig dat de best scorende Cito-school zelf geen Citotoetsen afneemt! RTL heeft snel de uitslag veranderd. Euh.... Kan ik hier iets van leren misschien? Ja zeker, verifeer eerst goed alle input! Dank je wel RTL, dit kan ik weer gebruiken in mijn MLE leeragenda. Een prachtig voorbeeld uit de praktijk! :)
Abonneren op:
Posts (Atom)