dinsdag 23 september 2014

Verbinding van kennisdialoog naar interventie!

Vanmiddag gelijk na leerlijn 3-8 met gezwinde spoed naar Marcoen gereden. De eerste interventie voor mijn onderzoek stond immers in de startblokken. De komende weken zullen er 6 stappen worden genomen samen met 4 MT leden en 1 collega die dit jaar ons team komt versterken. Even omschakelen dus, maar... De gehouden kennisdialoog stond al in het teken van hetzelfde onderwerp; systeemdenken. Mooi dus om deze verbinding van kennisdialoog naar interventie te maken op dezelfde dag! Het werd een bijzonder uurtje met veel ervaringen en belevingen van de deelnemers. Centraal stond het pedagogisch klimaat op Marcoen. Een geslaagde stap derhalve. Vrijdagmiddag wordt stap 2 gemaakt. Ik ben benieuwd! ;)




Kennisdialoog (2)









Kennisdialoog


Systeemdenken!

De kennisdialoog heeft het leerteam en de aanwezige collega's het nodige gebracht! In voorbereiding is er door het leerteam uitgebreid stilgestaan bij de factoren tijd, inhoud, kennis en verleiding om bewust stil te gaan staan bij genoemd onderwerp. (Zie titel) Met name de gekozen werkvormen spraken aan en door de afwisseling van activiteiten werd de alom geprezen vaart er in gehouden. Kritisch punt was wel de afstemming van de theorie met de praktijk. De gekozen theorie (artikelen) waren voor de collega's niet voorhanden geweest en dat bracht met zich mee dat menig deelnemer aan de kennisdialoog zich oprecht afvroeg of de opgedane kennis nu wel specifiek met het onderwerp systeemdenken van doen had. Daarnaast was de vraag of er sprake was van een dialoog of een dialoog waarbij het aspect discussiëren de overhand ging voeren. Al met al een leerzame activiteit voor de voorbereiders (lees leerteam) die via een eigen gecreëerde bijeenkomst, de e-mail en What's app de nodige voorbereidende contactmomenten onderhield. Het doel om in te laten zien dat systeemdenken een bepaalt aantal randvoorwaarden met zich meebrengt is zeker gelukt. Evenals het zoeken en vinden van een creatieve werkvorm om de theorie aan te bieden. Puntje van kritiek (terecht) blijft het feit dat diverse deelnemers onvoldoende zijn geïnformeerd over de theorie rondom dit concept. Neemt niet weg dat de ervaring om een dergelijke activiteit vorm te geven en uit te voeren een leerzaam moment is geworden voor het leerteam. Handen en voeten geven aan een kennisdialoog geeft vele nieuwe inzichten. Een mooi moment dus om dit zelf te ervaren! Hoe leg je bijvoorbeeld nog duidelijker de link van een stelling naar de theorie? Hoe interpreteer jezelf een stelling? Hoe absoluut is absoluut? De radartjes van het systeem draaien wel. Het gaat om de menselijke relaties ter verbetering die aan deze radartjes vast zitten. Al met al een rijke ervaring om weer eens over na te denken. Iets wat wij in het onderwijs ook graag doen! Denken met als doel om beter te worden in de dingen die we nu doen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf! Iets om over na te denken.... (Al dan niet in een bepaald systeem)

Kennisdialoog in zijn puurste vorm! #overdenken#afwegen#interpreteren