maandag 4 november 2013
Onderwijsentrepreneur
"De ondernemende onderwijsondernemer (lees onderwijsentrepreneur) heeft één begrip diep verankerd in zijn mentaal model: "Verandering" Met een eindeloos engelengeduld koerst hij/zij af op het gewenste veranderresultaat. Passie, doelgerichtheid, zelfvertrouwen,volhardendheid, risico's incalculerend en een lange adem zijn hierbij essentieel om de genoemde duurzame verandering realiteit te laten worden." De inhoud van het wetenschappelijk artikel 'Educational Entrepreneurship' is boeiend om te lezen en geeft meer inzicht in het gedachtengoed van de onderwijsentrepreneur. Ik zoek al langer naar een geschikte toepasbare onderzoeksvraag bij deze materie. De schoolleider als ondernemende onderwijsondernemer, dat klinkt mij als muziek in de oren! Maar die duurzaamheid... Daar kan ik nog veel van opsteken. Korte tijdelijke veranderingen (lees samenwerkingsverbanden) zijn er volop door mij geïnitieerd. Een duurzame verandering verankeren in een schoolsysteem is een ander verhaal. Nog genoeg te leren dus! :)
Even denk ik met genoegen terug aan afgelopen vrijdag. De gehouden studiedag van de Avans Magistrumgroep 2003-2005 in Burgh Haamstede. Human Dynamics was het onderwerp. Een actrice complementeerde de inhoud door realistisch rollen neer te zetten in allerlei aangedragen gesprekssituaties. Erg leerzaam! Al 8 jaar wordt er onafgebroken een terugkomdag georganiseerd door de studenten zelf. De helft van deze studiegroep komt jaarlijks terug en al 10 jaar lang heeft deze groep contact met elkaar. Intervisie is in een subgroep (waaraan ik ook deelneem) een vast onderdeel een paar keer per jaar. Op een wisselende locatie bij één van de Magistrumcollega's. Werkbezoeken waar je iedere keer weer veel energie van krijgt!
De link naar de gedragskenmerken van een onderwijsentrepreneur is snel gelegd richting genoemde Magistrumgroep. Al jaren geloven deze deelnemers in het feit dat dit soort activiteiten er echt toe doen. Duurzaam elkaar ontmoeten levert veel input, energie maar ook inspiratie en gezelligheid op. Het is de jaarlijkse terugkomstudiedag waar elke betrokkene reikhalzend naar uitkijkt. De overvolle agenda's worden dan als vanzelfsprekend geblokt in de wetenschap dat genoemde dag jouw inzichten op de onderwijswereld verandert. Een traditie om in ere te houden! Het levert zoveel op. En tsja, je moet er zelf wel moeite voor blijven doen. Maar dat doet een onderwijsentrepreneur ook in de wetenschap dat een gewenste verandering tenslotte bij jezelf begint.
Mijn zoektocht naar het juist formuleren van een onderzoeksvraag is nog lang niet afgelopen. Focus en doel doemen op aan de onderzoekshorizon. Voor nu vind ik het wel welletjes. Genoeg gedaan de afgelopen tijd en mijn motto is niet voor niets: "Morgen is er weer een dag!" :)
Abonneren op:
Posts (Atom)