donderdag 26 september 2013
Bizar!
Op de een of andere manier bekruipt mij het gevoel dat ze het in 'de postwereld'niet zo nauw nemen met het containerbegrip 'communicatie'. Wat schetste vanochtend mijn verbazing? Marcoen heeft een postbusje in Breda op redelijke afstand van het schoolgebouw. Iedere week ga ik trouw minimaal 1 keer langs genoemde postbus om diverse poststukken mee naar school te nemen. Nietsvermoedend kwam ik aan bij het postkantoortje, gelegen op een industrieterrein, en zag een leeg kantoor voor mijn neus. Ik wreef verbaasd de ochtendsoep nog eens uit mijn ogen en constateerde dat er niets, maar dan ook echt NIETS meer aanwezig was. (los van een verdwaalde bezem liggend op de grond) Een lege donkere ruimte staarde mij grauw aan... Op de ruiten stond inmiddels de naam te prijken van het bedrijf wat binnenkort hier te bewonderen valt. Hoe kan het dat je 4 dagen geleden nog bij hetzelfde adres bent en nu ineens is verdwenen???? Verward reed ik naar school en dacht al na over een mogelijke oplossing. (Je blijft tenslotte een man) Collega Jolanda van de administratie was ook lichtelijk van slag, zij miste haar post ineens, en besloot gelijk te gaan bellen.
Euh, ja, naar wie eigenlijk? Er was niets doorgegeven immers. Na wat speurwerk kreeg ze eindelijk het desbetreffende postbedrijf aan de lijn. "Tsja", klonk het van de andere kant. "We zijn per direct (afgelopen maandag dus) vertrokken en hebben niemand ingelicht. Ons nieuwe adres vindt u aan de andere kant van Breda nu. Daar kunt u voortaan uw post ophalen!"
In al die jaren heb ik zoiets nog niet meegemaakt. Een bedrijf besluit per direct te verhuizen, geeft niets door aan iemand en geeft schoorvoetend toe dat er inderdaad al heel wat boze belletjes zijn geweest... Geen enkel mailtje of briefje naar de eigen klanten. (Ik snap ook wel dat je hiervoor een postbusje nodig hebt, waarbij het wel handig is als je dit ook weet te vinden...)
Wat leer ik hier nu van? Communicatie is een wezenlijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Geef veranderingen duidelijk en op tijd door in je eigen netwerk van klanten/betrokkenen. Wees niet bang om ook minder goede berichten (lees slechtnieuwsgesprekken) tijdig te communiceren en verschuil je vooral niet achter zaken waarvan je eigenlijk weet dat ze er niet toe doen! kortom, voor mij als schoolleider kan ik na dit gebeuren van vanochtend in ieder geval concluderen dat het wat betreft de communicatie op Marcoen altijd beter kan, maar wel in de wetenschap dat dit soort bizarre ervaringen niet zullen gebeuren... (Durf ik zelfs om te wedden!:)
Abonneren op:
Posts (Atom)