dinsdag 4 februari 2014

Kiezen: kop of munt?

Gedurende de ochtend ben ik bezig geweest om een actueel onderwerp voor mijn verbeterplan te bedenken. Wordt het: 'het verbeteren van de opbrengsten van spelling op school?' (munt) of kies ik toch voor: 'de aanpak voor verbetering van het pedagogisch klimaat op school?' (kop) Ik gooi het 1 Euromuntstuk omhoog en laat deze keurig weer op mijn handpalm landen. Kop! Dus het pedagogisch klimaat krijgt mijn volledige aandacht de komende periode! Enthousiast ga ik op zoek naar geschikte literatuur over dit onderwerp. Al snel ontdek ik dat er veel (lees een heleboel) over geschreven is. Blijkbaar is SEO (pedagogisch klimaat)erg in trek bij de heren en dames onderzoekers. Pfff, ik ontdek steeds meer literatuur maar kom er al snel achter dat er duidelijk keuzes gemaakt moeten worden. Want wat wil ik aan het pedagogisch klimaat koppelen? Onderzoek doen naar de bron van de toename van sociaal/emotionele gedragsproblemen van onze leerlingen? Of onderzoek doen naar het feit dat leerkrachten het steeds lastiger vinden om met de groei van gestelde gedragsproblematiek om te gaan? Mijn plan de campagne wordt eerst maar eens zelf nader onderzoek doen naar het eigen schoolplan en strategisch beleidsplan in relatie tot het gekozen onderwerp. Wie weet haal ik daar nog andere input vandaan. Een SWOT opstellen van de school en wellicht een netwerkanalyse maken van andere scholen binnen de stichting is ook een goede optie. Wellicht kunnen deze collega's mij ook verder helpen tenslotte. Zoek ik gedurende het opstellen van mijn redeneerlijn in wording naar geschikte literatuur of kies ik er voor om eerst alle literatuur te verzamelen en dan pas te gaan schrijven? Ik weet het nog niet. Ondertussen lees ik de blogs van mijn medestudenten en ontdek dat zij ook aan het worstelen zijn. Gelukkig, ik ben niet de enige die zich in de chaosfase begeeft! Overigens, deze maand komt er een medewerker van de Universiteit van Utrecht langs om in de bovenbouw vragenlijsten af te nemen voor het onderzoek 'verschillen in de klas'. Een mooie kans om haar ook eens om advies te vragen over mijn gekozen onderwerp. Wellicht heeft zij nog suggesties voor literatuur of tips die ik voor mijn redeneerlijn kan gebruiken. Ik ben dan ook benieuwd straks naar de uitkomsten van dit onderzoek. Wellicht kan ik hier dan als(MLE)schoolleider mijn voordeel mee doen. Ik kijk naar het 1 Euromuntstuk en besef goed dat deze uit de goocheldoos van de kinderen komt. Het is een munt met twee koppen, elk 1 aan iedere zijde. Geen munt te bekennen dus. Toeval bestaat niet, zeggen ze altijd. Bovendien, dit is toch echt een sterk staaltje van sturing (richting) geven aan mijn eigen verbeterplan! Dat zal elk onderzoek dan ook uitwijzen.... Je moet toch iets te kiezen blijven hebben, niet waar? En als je kiest of moet kiezen, maak dan de juiste keuze. Het leven is immers een vat vol keuzes, 24 uur per dag! Of je hoeft helemaal niet te kiezen omdat je al heel goed weet in welke richting je wilt gaan. Mooie filosofische woorden om deze blog mee af te sluiten! :)