donderdag 17 oktober 2013

Appels met peren vergelijken?

De schoolleider als ondernemer. Een rol die zeker bij mij past. Ik zoek naar mogelijkheden om samenwerkingsverbanden aan te gaan met diverse partners buiten het onderwijsveld. Kan erg genieten van projecten die succesvol zijn. Met bovenmatige interesse kijk ik naar succesvolle commerciële bedrijven. Hoe krijgen zij het toch voor elkaar om succesvol te zijn en te blijven? Dit intrigeert mij enorm en besef dat ik als schoolleider ook een wezenlijke rol speel om de school naar een hoger (professioneel) niveau te tillen. Innovatief zijn betekent per definitie niet dat je zelf voortdurend het wiel moet uitvinden. Ik ben van mening dat succesfactoren ook simpelweg te vinden zijn in de directe omgeving. Goed je ogen en oren openhouden en kijken of iets bruikbaar is voor de eigen organisatie. Kun je je als non-profit organisatie conformeren aan commerciële uitgangspunten om het onderwijs sterker te maken? Wat kun je leren van commerciële bedrijven en wat is hier bruikbaar van? Ik heb hier echter nooit gedegen onderzoek naar gedaan. Deze week heb ik bij een gezinsuitstapje aan 'KidZcity' in Utrecht een ondernemersbril opgezet en een vergelijking trachten te maken met mijn eigen school. Het werd een interessante zoektocht voor mij. Geïnteresseerde medestudenten vinden deze voorstudie in de MLE dropbox van mij. (mapje onderzoek) Ik wil deze voorstudie gaan koppelen aan een onderzoeksvraag en passende reviews. Uiteraard moet deze onderzoeksvraag verfijnd en verkleind worden. Met het uiteindelijke resultaat wil ik mijzelf in de rol van ondernemer verder praktisch ontwikkelen. Marcoen moet hier de vruchten van gaan plukken! Verder deze ochtend mij verdiept in diverse OESO scenario's en de materie op mij laten inwerken. Wat betekent dit voor mij als schoolleider en wat staat het onderwijs eigenlijk te wachten de komende 20 jaren? Ik ben er nog niet aan uit en leg deze puzzel nog even opzij. Duurzaamheid, trends en allerlei mogelijkheden om de leerKRACHT beter te laten worden. Een principe waar ik zeker voorstander van ben. Maar.... Dit betekent voor mij als schoolleider ook het nodige! "Kom dus uit die luie stoel directeur en ga met gezwinde spoed aan de slag!" Hoezo lui? ik kan een glimlach niet onderdrukken. Wat heb ik toch een prachtig beroep! Iedere dag staan de uitdagingen voor mij in de rij. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen en stroop mijn mouwen nog maar eens op. (Ook tijdens mijn herfstvakantie!:)